DNG Flat Field

DNG Flat Field kontra Voigtlander 15mm f4.5 Super Wide Heliar

Colour shifts – przebarwienia na brzegach kadru. Jak DNG Flat Field uratował Voigtlander 15mm f4.5 Super Wide Heliar.

DNG Flat Field – panaceum na wszystkie kłopoty. Wiele obiektywów zaprojektowanych jeszcze w „czasach analogowych” wykazuje dość dużo niepożądanych cech. Gdy używamy ich w aparatach cyfrowych pojawiają się różne zniekształcenia w odwzorowaniu kolorów czy duże winiety. Zjawisko w postaci charakterystycznej, różowo – fioletowej smugi z boku kadru jest bardzo częste, właściwie stałe, min. w popularnym, ultra szerokokątnym obiektywie Voigtlander 15mm f/4.5 Super Wide Heliar. Dzięki doskonałej relacji jakość do ceny jest on bardzo popularny wśród użytkowników systemu Sony Alpha jak i Leica.

Charakterystyczne zabarwienie spowodowane jest po części małą „odpornością” na promieniowanie UV samego obiektywu, głównie wersji I i II, ale przede wszystkim jego analogową konstrukcją, w której światło pada na matrycę dość chaotycznie.
Podczas gdy negatyw czy inny materiał analogowy „zbiera” światło równomiernie, matryce cyfrowe zbudowane są z mikroskopijnych soczewek kierujących światło prostopadle w dół do poszczególnych pikseli. Można w dużym skrócie powiedzieć, że każdy piksel ma swój obiektyw.

Wszystkiemu winne światło.

Jeżeli światło dociera do mikrosoczewek pod ostrym kątem, zmiennym w zależności od odległości od centrum kadru, pojawiają się problemy. Promienie świetlne mogą wygiąć się w nieprzewidziany sposób, nie docierając do samego piksela, wpadając do sąsiedniego lub nawet odbijając się od czujnika. Na zdjęciach pojawia się winietowanie, a także rozmycie, przesunięcia kolorów czy zniekształcenie w odtwarzania kolorów.

DNG Flat Field
Producenci sprzętu fotograficznego radzą sobie różnie. Najlepszym sposobem na pozbycie się takich problemów jest dopasowanie obiektywu do matrycy już na etapie projektowania. Grafika pokazuje metodę zastosowaną przez firmę Leica.

Nie ma to dużego wpływu na obraz gdy konwertujemy nasze zdjęcie do czerni i bieli, ale gdy chcemy mieć pełny kolor sprawia już duży problem. Można próbować niwelować ten efekt ręcznie w Photoshop-ie lub Lightroom-ie lub kadrować samo zdjęcie, ale tak tracimy efekt szerokiego kąta, a sama praca nad zdjęciami staje się dość uciążliwa.

Długo szukałem i „kombinowałem” jak uratować kolor w zdjęciach wykonanych przy użyciu Voigtlander 15mm f/4.5 Super Wide Heliar i okazało się, że sprawa jest jak zwykle banalnie prosta. Jeżeli nasza edycja zdjęć opiera się na Lightroom-ie wystarczy jeden, oryginalny plugin Adobe. Jeżeli nie korzystamy z Lightroom-a możemy użyć oddzielnego programu CornerFix.

W moim przypadku, jak i chyba dużej większości użytkowników, wygodniejsza będzie wtyczka o nazwie DNG Flat Field.
Przygotowanie do korekty jest trochę czasochłonne, ale późniejsza obróbka jest już szybka i można ją stosować do wielu plików na raz.

Przygotowanie do pracy z DNG Flat Field.

Część fotograficzna. Aby uzyskać zamierzony efekt końcowy czyli bezstratnie pozbyć się fioletowej dominanty na bokach naszego zdjęcia zrobionego naszym ulubionym Voigtlander 15mm f/4.5 Super Wide Heliar musimy w pierwszej kolejności wykonać wzorzec obiektywu.

Ważne. Jeżeli fotografujemy takim samym obiektywem, ale z różnymi aparatami, robimy do każdego zestawu obiektyw – aparat oddzielny wzorzec.

Przy dobrym i równym oświetleniu fotografujemy jednorodną, gładką płaszczyznę. Może być to np. biały karton. Wszelkie dobicia czy zniekształcenia oświetlenia mogą mieć wpływ na efekt końcowy, tak więc na tym etapie powinniśmy się postarać. Zdjęcie robimy przy odległości ustawionej na nieskończoność i przysłonie ustawionej na 16 – 22. Interesuje nas uzyskanie wyraźnego obrazu błędów kolorystycznych i winietowania naszego zestawu obiektyw – aparat. Można pokusić się o zrobienie zdjęć przy wszystkich przysłonach, ale różnice końcowe są nie wielkie.

Bezpośrednio ze strony Adobe Labs pobieramy plugin DNG Flat Field. Nie ma potrzeby szukania go w „innych” miejscach ponieważ wtyczka jest bezpłatna.
Instalujemy za pomocą Plug-in Manager czyli: File – Plug-in Manager. Następnie, pod listą zainstalowanych dodatków, klikamy „Add”, odszukujemy pobrany i rozpakowany plik, potwierdzamy „Add Plug-in” i zainstalowane.
Uwaga. Podczas instalacji Plug-in Manager nie przenosi pliku wtyczki do katalogu z dodatkami. Jeżeli wcześniej sami nie przeniesiemy pliku do tego katalogu lub innego w którym mamy dodatki i nie zainstalujemy z tego katalogu, instalacja przebiegnie z katalogu np. „Pobrane pliki” czy „Pulpit”. Może się zdarzyć, że skasujemy te pliki po jakimś czasie i stracimy w ten sposób plik dodatku.

Edycja zdjęcia.

Zdjęcia muszą być zapisane w formacie DNG. Jeżeli ktoś jeszcze nie konwertuje rawów ze swojego aparatu może przy okazji zacznie? Nie wiadomo jak mogą potoczyć się losy NEF-ów czy ARW i czy w pewnym momencie nie zostanie z problemem odczytu? DNG jest zapisem uniwersalnym i otwartym. Konwersja w Ligtroom-ie to dwa kliki.

Korekcji dokonujemy na samym początku obróbki. Na „czysto”.

DNG Flat Field

1) wybieramy zdjęcie, zdjęcia do poprawienia
2) Z menu: File – Plug-in Extras – Apply external corrections

3) Wybieramy, wskazujemy wtyczce plik DNG, który jest profilem – wzorcem. Najwygodniej plik wzorcowy umieścić w oddzielnym, łatwo dostępnym katalogu.
4) Pojawia się okno dialogowe „Color only” i „Color and Falloff”.

DNG Flat Field

Tu mamy możliwość wyboru sposobu korekcji. W opcji „Color only” usuwamy tylko niepożądany kolorowy zafarb, czyli to o co mam chodzi od początku. Ale wybierając „Color and Falloff” możemy usunąć również winietę, która w przypadku Voigtlander 15mm f/4.5 Super Wide Heliar jest dość duża. Ja przeważnie wybieram tylko „Color only”. Lubię winietę, a automat robi zdjęcie już zbyt płaskie, przynajmniej dla mnie.
5) Wtyczka tworzy nowy, poprawiony plik z dopiskiem „_ff” w nazwie.

DNG Flat Field – efekty

Zdjęcie wykonane aparatem Sony A7r i obiektywem Voigtlander 15mm f/4.5 Super Wide Heliar wersja I, z gwintem M39. Pierwotnie był przeznaczony do aparatu Voigtlander Bessa L.

Od lewej góra: przed korektą i zdjęcie wzorcowe, od lewej dół: zdjęcie po korekcie samego koloru oraz zdjęcie po pełnej korekcie.

I to wszystko. Możemy stosować tę metodę z powodzeniem do korekty wielu zdjęć jednocześnie. Wtyczka DNG Flat Field jest bezpłatna i całkiem sprawna w działaniu. Jeżeli na początku zrobimy dobre zdjęcie wzorcowe, daje bardzo dobre efekty. Co najważniejsze, cały czas pracujemy na plikach DNG, a efekt końcowy jest również w otwartym pliku DNG.

Podobne wpisy