Close

Dwie nogi + trzy (albo jedna) – Statyw Benro Carbon Fiber FBAT15C+VX20 head 5 sections Trans

Po czym pozna膰 zawodowca bez ogl膮dania zrobionych przez niego zdj臋膰?

W swoim prawie 40 letnim 鈥瀎otograficznym 偶yciu鈥 spotka艂am si臋 z r贸偶nymi odpowiedziami na tak postawione pytanie. Przewa偶nie jest to odpowied藕, 偶e po tym, co wisi mu na szyi! Bardziej z艂o艣liwi odpowiadali, 偶e po paseczku – co sprowadza si臋 do tego samego, czyli marki aparatu.
Mnie sam膮 spotka艂a jeszcze taka ocena (ze 20 lat temu): 鈥濶ie wygl膮dasz jak zawodowy fotograf, bo nie masz specjalnej kamizelki!鈥濃. Fakt, w przeciwie艅stwie do moich koleg贸w po fachu, nigdy kamizelki na filtry i zapasowe filmy nie mia艂am.
Teraz, gdy wszyscy jeste艣my fotografami. Cz艂owieka, kt贸ry powa偶nie traktuje swoje zaj臋cie, poznaj臋 po鈥. statywie przymocowanym do plecaka. Je艣li by艂by to Benro Carbon Fiber FBAT15C+VX20 head 5 sections Trans, to powiedzia艂abym, 偶e spotka艂am kogo艣 z rodziny – takiego fotograficznego brata. Dlaczego? Bo wskoczy艂 w takie same buty, w jakich i ja chodz臋.

Statyw贸w mamy w sklepach teraz setki – do wyboru, do koloru. Mamy problem podobny do tego, przed jakim stoimy kupuj膮c aparat. Co wybra膰?
Mo偶e odpowied藕 na to pytanie pomo偶e komu艣 w jego wyborze.

艢wiadomo艣膰 celu

Niby wiadomo, do czego s艂u偶y statyw – do ustawienia na nim aparatu, gdy potrzebujemy pracowa膰 na d艂u偶szych czasach. Przed zakupem trzeba jednak rozstrzygn膮膰, czy b臋dziemy go nosi膰 w teren, czy b臋dzie on u偶ytkowany tylko w miejscu stacjonowania. Statyw powinien swoje wa偶y膰, bo inaczej nie utrzyma stabilnie aparatu. B臋d膮 si臋 przenosi膰 drgania, nawet od uruchomienia migawki samowyzwalaczem. Zdj臋cie i tak b臋dzie poruszone. Dzi臋ki wi臋kszej masie statywu drgania s膮 szybciej t艂umione.

Pierwsze zdj臋cie – ISO 200; f/22; 1/4 s; drugie – ISO 200; f/22: 1 s
Uwaga na marginesie dla tych, kt贸rzy si臋 chwal膮, 偶e robi膮 ostre zdj臋cia z r臋ki na 1/15 sekundy, a nawet 1/8 s: nie macie ostrych zdj臋膰, tylko niedok艂adnie je obejrzeli艣cie, zazwyczaj w niedostatecznym powi臋kszeniu.

Wracaj膮c do wagi statywu. Najci臋偶sze s膮 studyjne, kolumnowe. Je偶d偶膮 na k贸艂kach i maj膮 po 30 kg, ale d藕wigaj膮 aparaty wielkoformatowe.
P贸艂ka ni偶ej, to dla tych kt贸rzy u偶ywaj膮 aparat贸w 艣rednioformatowych, szczeg贸lnie z teleobiektywami – co艣 oko艂o 10 kg. Pami臋tam spotkanie (jakie艣 30 lat temu) ze 艣p. Wiktorem Wo艂kowem, kt贸ry zabra艂 mnie na swoje fotograficzne 艂owisko. Wtedy w艂a艣nie pierwszy raz zobaczy艂am jego statyw – starego drewnianego grata, na kt贸rym stawia艂 Pentacon Six-a. Do tego dok艂ada艂 obiektyw 1000 mm (jakie艣 stare ruskie szk艂o). I to targa艂 ze sob膮 na ptaki. To od niego dowiedzia艂am si臋, 偶e taki ci臋偶ar by膰 musi, 偶eby mie膰 ostre zdj臋cia. No tak, ale Wiktor to by艂 kawa艂 ch艂opa鈥.
Ja wa偶臋 tylko 55 kg, mierz臋 160 cm i mam swoje lata鈥 Do d藕wigania si臋 nie nadaj臋.

Ze 艣redniego formatu mam ju偶 tylko aparat Mamiya C330. Statyw pod nim da艂 rad臋 bez problemu.

Nast臋pna ni偶sza p贸艂ka wagowa, to statywy pod lustrzanki. Przez ostanie 15 lat u偶ywa艂am 艣redniego rozmiaru statywu Manfrotto. Sprawowa艂 si臋 dobrze i w studio, i w terenie. Jego zalet膮 jest g艂owica z takimi wielkimi uchwytami, dzi臋ki czemu daje si臋 艂atwo ustawia膰 pion-poziom nawet w grubych r臋kawicach. Wa偶y jednak 2,5 kg (jest stalowy). Ale si臋 zestarza艂am (razem z nim) i musia艂am zmieni膰 narz臋dzie na por臋czniejsze. Czytaj – l偶ejsze.

Stary statyw nadal jest sprawny, wi臋c zostanie na s艂u偶bie w domu. Szuka艂am zatem statywu podr贸偶nego, pod lustrzank臋, lub bezlusterkowca, z kt贸rym dam rad臋 chodzi膰 godzinami. Takiego, kt贸ry po z艂o偶eniu da si臋 przyczepi膰 do plecaka i nie trzeba go nosi膰 w r臋kach.
Wybra艂am statyw Benro Carbon Fiber FBAT15C+VX20 head 5 sections Trans. Przedstawiam m贸j tok rozumowania przy jego wyborze.

Rozmiar

Im wy偶szy – tym lepszy? Nieprawda. Rzeczywi艣cie, czasami potrzebne jest spojrzenie z g贸ry. W studiu, mog臋 zawsze wle藕膰 na drabink臋, 偶eby zobaczy膰 co tam mam w celowniku, cho膰 dzi艣 robi膮c zdj臋cia produktowe, to raczej podgl膮dam je bezpo艣rednio na komputerze, a nie w celowniku. W terenie za wysoki statyw na nic mi si臋 nie przyda (drabiny nosi膰 nie b臋d臋), a ka偶de 10 cm d艂u偶szego statywu to dodatkowa waga. Wybra艂am wi臋c statyw 艣redni z najnowszej serii BAT firmy Benro. Wysoko艣膰 maksymalna 169 cm, a bez wyci膮gania kolumny 130,5. W sam raz do mojego wzrostu. Waga – 1, 47 kg. To o kilogram mniej, ni偶 wa偶y m贸j staruszek. To dzi臋ki temu, 偶e nogi ma z w艂贸kna w臋glowego, a nie ze stali. Ze stali jest tylko g艂owica.

Zapowiadany ud藕wig: 14 kg. Hmm, nie b臋d臋 tego sprawdza膰, bo to brzmi jak dane technologiczne z pr贸b zm臋czeniowych materia艂u. Mam co prawda wielkoformatowe Toyo (wa偶膮ce ok. 8 kg), ale nie wyobra偶am sobie postawienia go na tym statywie. Bo postawi膰 to jedno, a m贸c regulowa膰 po艂o偶enie pod takim ci臋偶arem, to drugie. Sprawdz臋 po prostu, czy pod najci臋偶sz膮 lustrzank膮 z najd艂u偶szym obiektywem da rad臋 zrobi膰 ostre zdj臋cia z palca.

Statyw sk艂ada si臋 z 5 sekcji, dzi臋ki czemu po z艂o偶eniu ma tylko 46 d艂ugo艣ci i mie艣ci si臋 akurat w kieszeni bocznej mojego plecaka.

G艂owica

Ooo, tu si臋 pojawiaj膮 w膮tpliwo艣ci, czy na pewno dobrze wybieram. Ale jak si臋 co艣 widzi tylko na obrazku, to trudno stwierdzi膰, czy sprz臋t si臋 sprawdzi w realu, czy nie.
Obawia艂am si臋 tych ma艂ych pokr臋te艂, ale i tego, czy sama g艂owica kulowa b臋dzie trzyma膰.

Stopka ma dobre mocowanie – na motylek. Do sza艂u doprowadzaj膮 mnie statywy, w kt贸rych do przykr臋cania stopki trzeba mie膰 monet臋. Jeszcze gorsze s膮 tylko statywy bez szybkoz艂膮czki.


W praniu wysz艂o, 偶e nie jestem w stanie w艂o偶y膰 aparatu z zamocowan膮 szybkoz艂膮czk膮 do statywu bez przeczytania instrukcji obs艂ugi! Zastosowano tam podw贸jne zabezpieczenie przed przypadkowym odpadni臋ciem aparatu. Po prostu nie da si臋 go za艂o偶y膰 bez zabezpieczenia. Trzeba dwukrotnie powt贸rzy膰 manewr z odci膮ganiem pokr臋t艂a i jego przekr臋ceniem. W drug膮 stron臋 – to samo.

Co do wielko艣ci pokr臋te艂, to w r臋kawicach narciarskich nie da艂am rady. W r臋kawiczkach polarowych – ju偶 tak. Oczywi艣cie najwygodniej jest bez :-).
艢rodkow膮 kolumn臋 mo偶na szybko odwr贸ci膰 bez konieczno艣ci zdejmowania jej ze statywu, co umo偶liwia fotografowanie na niskim poziomie.
Jest te偶 znane rozwi膮zanie z g艂owic video – blokada paningu. Z mo偶liwo艣ci panningu b臋d臋 korzysta膰 na pewno przy robieniu panoram.

G艂owica w tym modelu nie jest 艂amana. Dla mnie to istotna wada, bo zdarza si臋, 偶e fotografuj臋 co艣 le偶膮cego na pod艂o偶u, prostopadle do niego. Ale nie mo偶na mie膰 wszystkiego przy tej wadze i rozmiarze. Co艣 za co艣.

Monopod

Statyw ten jest rozbieralny i mo偶na go przekszta艂ci膰 w monopod o wysoko艣ci maksymalnej 169 cm. Raczej ciekawostka. Wol臋 jednak mie膰 trzy nogi ni偶 jedn膮.

Drobiazgi w Benro Carbon Fiber FBAT15C+VX20 head 5 sections Trans

M贸j stary statyw mia艂 nogi na zapinki. Docisk regulowany by艂 za pomoc膮 艣rub. Skutek? Z czasem zapinki zrobi艂y si臋 za lu藕ne. Kolega tak dokr臋ci艂 艣ruby, 偶e teraz bol膮 palce przy ich odpinaniu. Ci臋偶ko precyzyjnie to wyregulowa膰.
W statywie Benro Carbon Fiber FBAT15C+VX20 head 5 sections Trans blokada kolejnych wysuwanych sekcji polega na przekr臋caniu karbowanej opaski. Dzia艂a. Na plus zapisz臋, 偶e dla tych co maj膮 zawsze problem z prawo – lewo jest wydrukowana ikonka kierunku zamkni臋cia i otwarcia zamka. Jest wyczuwany 艂atwo skok, kiedy zatrzask 艂apie albo puszcza, wi臋c wykluczone jest zje偶d偶anie na nodze, co mi si臋 zdarza艂 w starym statywie.

Statyw Benro Carbon Fiber FBAT15C+VX20 head 5 sections Trans ma wymienne ko艅c贸wki. Mo偶na mu za艂o偶y膰 takie buty, jakie s膮 potrzebne do okoliczno艣ci fotografowania. W mieszkaniu wkr臋camy ko艅c贸wki gumowe, a w plener – stalowe. Parkiet nie zostanie porysowany, a i w terenie (nawet na lodzie) b臋dziemy stabilni.

Jak w wi臋kszo艣ci dobrych statyw贸w, w g艂owicy ma te偶 zamontowan膮 poziomnic臋.

W zestawie zakupowym jest te偶 elegancki pokrowiec, dla tych kt贸rzy lataj膮 samolotem ze statywami. Luzem, kiedy艣 nie chcieli mi przyj膮膰 na baga偶.

Sama rado艣膰

Ucieszy艂am, 偶e akurat pasuje rozmiarem do plecaka i nie b臋d臋 zaczepia膰 o ga艂臋zie.

Statyw Benro Carbon Fiber FBAT15C VX20 head 5 sections Trans

Rozk艂ada si臋 szybko i por臋cznie. Ma sprytn膮 regulacj臋 k膮t贸w rozwarcia. Po rozkminieniu sposobu wk艂adania z艂膮czki, zak艂adanie aparatu nie jest k艂opotliwe, cho膰 nie tak szybkie jak w starym statywie. Za to znalezienie kadru na g艂owicy kulowej jest znacznie szybsze ni偶 w starym statywie, gdzie ka偶膮 z p艂aszczyzn regulowa艂am oddzielnie.

W najci臋偶szym zestawie jaki posiadam: Nikon 800E i ci臋偶ki jak nie wiem co zoom Nikkor 70-200mm f/2.8 (razem co艣 oko艂o 2,5 kg.), statyw zachowuje si臋 bez zarzutu przy wyci膮gni臋tych maksymalnie nogach i schowanej g艂owicy.
Po wyci膮gni臋ciu maksymalnym g艂owicy zauwa偶y艂am jednak pojawienie si臋 drobnych drga艅 przy fotografowaniu z palca. Nie widzia艂am tego w trakcie pracy. Zobaczy艂am w powi臋kszeniu 100% na komputerze. Zdj臋cie by艂o ciut zerwane, poruszone. Przy fotografowaniu z samowyzwalacza problemu nie ma.

Teraz tylko pozostaje kombinowa膰, do czego tego sprz臋tu u偶ywa膰, by bez sensu nie le偶a艂 w pokrowcu.

W zasadzie, poza reporta偶em, statyw przydaje si臋 zawsze. Nie jest dla leniwych, bo trzeba sk艂ada膰 i rozk艂ada膰. Ale mo偶e dzi臋ki temu, dwa razy si臋 zastanawiam, czy warto dany motyw uwiecznia膰, czy nie. Bo mo偶e szkoda energii. Zamiast strzela膰 10 klatek, pr贸buj膮c kt贸ry kadr jest lepszy, lepiej przyjrze膰 si臋 mu na statywie i zrobi膰 tylko jedno zdj臋cie.

Nie wyobra偶am sobie zdj臋膰 zdj臋膰 wn臋trz lub architektury bez statywu. Niby mog臋 wrzuci膰 ISO 3200 i pracowa膰 z r臋ki, ale zwykle potem nie daj臋 rady wyprostowa膰 krzywizn w obrazie. Zawsze co艣 przycinam albo skrzywiam. Takie strza艂y traktuj臋 jako zdj臋cia pr贸bne. Je艣li to co艣 ma w sobie potencja艂 to przestawiam si臋 na ni偶sz膮 czu艂o艣膰, rozk艂adam statyw i studiuj臋 kompozycj臋, walcz膮c czasami o milimetry w obrazie. Bo to jest podstawowy 艣rodek wyrazu w fotograficznym j臋zyku.

Potem ju偶 tylko pozostaje wybra膰 spos贸b zapisu: pojedyncza klatka czy HDR. Czasami seria z przeznaczeniem na GIFa.

W domu te偶 mo偶na wyprawia膰 si臋 ze statywem na wyprawy fotograficzne – statyw stoi, a my malujemy 艣wiat艂em: b艂yskowym albo latarkami z kom贸rek.

Dla tych, kt贸rzy lubi膮 fotografowa膰 kwiatki inne cuda natury w rozmiarze makro, polecam metod臋 stackingu powi臋kszania g艂臋bi ostro艣ci. Aparat musi by膰 na statywie. Robimy kolejne klatki nie zmieniaj膮c po艂o偶enia aparatu, a jedynie zmieniaj膮c po艂o偶enie punktu ostro艣ci. Potem 艂膮czymy je w jedno zdj臋cie przy pomocy Photoshopa. Zim膮 ci臋偶ko o 艂adny kwiatek, wiec dla ilustracji zrobi艂am t膮 metod膮 zdj臋cie p艂yty CD, 艂膮cz膮c 10 zdj臋膰. W sumie wygl膮da nie藕le mimo, 偶e do o艣wietlania, jak wida膰, u偶y艂am tylko lampki nocnej.

Koniec ko艅c贸w, jak ju偶 bardzo si臋 nudzimy, a jest za zimno na wyj艣cie w plener, zawsze mo偶na zaj膮膰 si臋 zrobieniem sobie selfie na Insta lub FB. Do tego statyw te偶 si臋 przyda.

Ma艂gorzata Miko艂ajczyk